torstai 8. toukokuuta 2014

Nanning, Kiina

Puoli päivää meni bussissa istuen matkalla Kiinaan, BreakingBadia kattoen. Jummi kun on hyvä sarja (Y)  Ja eilen oli hyvä lepopäivä. Aamulla oli taas hyvä fiilis ja matka voi jatkuu. Tosin, mulla on hieman jotain pikku flunssaa. Nokka vuotaa, kurkku on kipee ja pää on täynnä räkää. Eikä täältä ees saa mitään kurkkukarkkia, aurinkorasvaa vaa :DD Pihalla +35 lämmintä ja mul on flunssa, kiva juttu. Mikä johtuu noista bussien ilmastoinneista, jotka on ihan jääkylmät :<

Vietnam oli huikea paikka. Jollain tapaa hyvin sama kun Kambodia, mutta ihan eri. Tietenkin myös se, että Vietnamissa oltiin kauemmnin ja tehtiin enemmän, nyt on kyl tosi vaikee sanoo kumpi ois parempi. Molemmat ihan super hienoja paikkoja, mutta Saigon on tähän asti ollut paras. Jokatapauksessa kaikki jotka miettii Aasian matkailua, niin unohtakaa Thaimaa, vaan Vietnam tai Kambodia. Lämpimämpää ja halvempaakin :)

Bussimatka Kiinaan meni hyvin ja helposti. Maisemat oli mitä parhaimmat ja rajanylistys meni myös näppärästi. Mutta Kiinaan ei kyllä vahingossakaan pääse ilman passia. Passit katottiin 8 kertaa. Vietnamin puolella kun pääsimme rajalle, meille annettiin jotkut lipukkeet mitkä oli kiinaks, nii en tiä tarkalleen mitä oli, mut joo. Eka menimme Vietnamin maastapoistumis tarkastuksen läpi. Sit ajaltiin vähän golfautolla eri passintarkastusten läpi, ja Kiinan rajalla katsottiin passi ja laukut. Helppoa, tosin missään ei vahingossakaan lukenut englanniksi mitään, eikä kukaan osannut sanaakaan. Seurattiin vaan muita ja hyvin päästiin perille (Y)

maisemareitti

rajanylitys lipukkeita

Kiinan puolella huomas heti että maa vahtui. Liikenne oli paljon selkeempää, myös liikennevalot löytyy ja on hiljasta. Ihanan hiljasta. Jopa niin hiljasta että muutaman kerran oon meinannut jäädä sähkömopon alle, kun ei ne pidä mitään ääntä. Mutta ei enää sitä loputonta autojen tööttäily.

Kiina

Suunnitelma oli että mennään nopsaa hostellille ja siit kaupungille. No, nopee ei todellakaan menty hostellille, koska EI yhtään mitään ole engalnniksi kirjotettu, eikä kukaan puhu englantia. Ei edes turisti infossa. Mutta, onneks numerot on normi numeroina, helpottaa pikkasen tota kaupankäyntiä ainakin :DD Lopulta kun pääsimme hostellille niin perus: suihkun kautta kaupungille. Täälläpäin maailmaa oppii kyl arvostamaan tota suihkua ihan erilailla. Vaikka tuleekin vaa kylmää vettä, mutta ei haittaa.

Ihan kun olisi astunut johonkin piirrettyjen maailmaan. Tosi paljon cartoon juttuja, ihan kahvikupeista lähtien. Mutta, nyt myös tiedetään miltä tuntuu olla joku julkkis. Kaikki tuijottaa, jotkut jopa pysähtyy kattomaan suu auki meitä :DD

Ja ihmiset täällä on todella todella hitaita, ei edes pysty selittämään kuinka hitaasti ne matelee eteenpäin. Ei hyvä. Täällä myös rakastetaan valoja yli kaiken. Mitä enempi sen parempi. En ole koskaan nähnyt noin paljon valoja, en edes kun kaikki uv raketit lasketaan yhteen. Myös automaattien löytäminen oli aika vaikeeta, ja niissä on vielä numerotkin väärinpäin, ja kaikki kiinaks, rahan nostaminenkin oli yhtä arvailua :D Siltikin tää on aivan mahtavaa.

Automaatin näppäimet :D

Mitä värikkäämpää sen hienompaa (Y)

Nanning on todella iso, eikä edes vielä ole iso paikka :DD Kävimme nopee vaan syömässa, löydettiin semmonen katukeittiö alue, mistä saa ihan kaikkee (Y) Myös tosi maukkaita paahdettuja kastanjoita, nam-nam. Vähän vielä kierreltiin, mut ei oikein paljon jaksanut, kun toi bussissa istuminen on hullun raskasta. Ei uskois, mut aina bussimatkan jälkeen on ihan kuollut olo.

Ja halpa, hullun halpa. Paitsi hostelli oli kallein tähän mennessä, 8$, mutta seki voi olla kun tää ei oikein ole mikään turisti paikka, mutta ilmanen pesukone (Y) Siinä menee huominen päivä hyvin :D

Ruoka tori

Mua ei ole koskaan kiinnostanut Kiina, ei edes tänään aamulla kun lähdettiin tänne. Ja siis onhan tää vähän niinku johki avaruuteen olis tullut, kaikki on niin eri, et en edes pysty ikinä tänne tekstiin sitä saamaan. Mutta, aivan huikee, jopa niin kiva et Nanningin nopea pysähdys vaihtu ainakin 2 päivää. Aivan mahtava positiivinen yllätys, mitä en kyllä odottanut. Tulkaa kaikki Kiinaan, tää on jotain aivan käsittämätöntä!

Paitsi, yks todella huono juttu: Kiinassa on nettisensuuri, niinpä täällä ei toimi mitkää sivut mm: fb, yt ja tää blogi. Pienen kikkailun jälkeen sain päivitetty tän, mutta olemme taas kuulolla kuhan päästään joskus johonkin missä tää ei ole niin kauheen työn takana.