maanantai 5. toukokuuta 2014

Hanoi, Vietnam

Eilen jatkettiin HoiAnista yöbussilla Hanoihin. Eka mentiin mini bussilla naapuri kaupungin bussiasemalle, mikä oli erittäin iso ja kaaosmainen. Siinä kun odoteltiin meidän bussia, niin tsiigailtiin sitä touhua, kun jokanen oli ihan hukassa ja juoks eri suuntaan. Oli aika hauskaa katteltavaa :D Myös monta Hanoin bussia ohitti meidät, ja oli ihan hyvännäköisiä, isoja ja tilavia. Kyllä sellasessa vois helposti 16h istua, kun on nettikin ja kaikkee.

Kohta siihen kurvaa semmonen vanha romu, ja eikös se ollut se meidän Hanoin bussi. Puhdas, tilava ja netti. Keep dreaming. Ne penkit on muutenkin suunniteltu Aasialaisille, niin eipä niissä ole paljon tilaa kääntyillä. Istuttiin takapenkillä mnissä oli 5 penkkiä, kahden muun travellerin kanssa. Silleen se olis ollut ihan okei, kaikki ois saanut nukuttua, mutta kun sinne vielä tungettiin 2 muuta ihmistä lisäks. Maybe the worst night ever. No eihän siellä kukaan saanut nukutuks, kun kaikilla oli semmoset hurjat 30cm tilaa. Vihdoinkin pitkän 16h jälkeen kun päästiin perille, niin selvis että yön aikana satanut vesi oli mennyt tavara tilaan, ja eikös aivan kaikki kampeet ollut märät. (Y) En tiä kumpi oli pahempaa, toissa yön sateessa nukkuminen vai tämä bussimatka.

Olis se ollut siinä mutta ei. Bussiasemalta jatkettiin paikallis bussilla matkaa keskustaan, mikä oli kyllä yks pahimpia kokemuksia. Siellä oli me 4 + 4 rinkkaa ja 300 muuta paikallista. Eikä ulkopuoleta katsottuna ne bussit näytä ollenkaan niin täydeltä. Kun tuli meidän pysäkki, niin eihän sieltä mitään ulos päässyt. Meillä kesti 2. pysäkin verran liikkua bussin keskiovien viereisetä seinästä oville, (se hurja 2m mitä siinä on) Mutta, ei ole niin helppoa kun siihen eteen on kasattu kasa ihmisiä, jotka vahingossakaan ei väistä. Ei enää busseja hetkeen !

Vihdoinkin kun päästiin hostellille, niin perus: suihkun kautta kaupungille. Meidän double-bed on saman kokonen kun siellä bussissa 5hlö makuupaikka (Y) Kävimme vähän kiertelemässä ja syömässä, mutta sitten oli pakko mennä takas hostellille ottaa power nap, kun ei tossa viieme yönä tullut paljon nukutta :D

Hanoi

Katumyyjät

Oli erittäin palkitseva power nap. Sen jälkeen lähdettiin ilta kävelylle. Semmoset reipas 10km. Me nähdään päivässä varmaan enemmän kun useammat turistit viikossa, jotka jumii vaan siinä perus turisti-alueella. Löydettiin aivan mahtava silta, mikä oli muutaman kilometrin pituinen, ja sen oloinen et jos astuu vähän väärin niin lahoo koko paikka :D Kävimme myös paikallisella torilla, mut tässä kohtaa matkaa ne alkaa jo olemaan aika vanha juttu. Ja illallis aikaan pääsimme Le Mat-alueelle.

Silta
Hanoi, keskustan ulkopuolella

Le Mat: Snake Village. Aluks oli aika pettymys, kun ei nähty mitään käärmeitä. Kello oli vasta 7 pintaa ja kojuja jo laitettiin kasaan. Niinpä päätettiin luovuttaa ja mennä syömään grilli ankkaa, mutta onneks tuli kielimuuri ja seuraavasta kojusta löydettiinkin käärmettä. Meidät kävellytettiin pimeän sivukujan läpi nurkan takana olevaan ravintolaan, missä paikallinen herrasmies otti meidät vastaa ja kysyi "pieni vai iso?" Päädyttiin pieneen, mikä osottautui erittäin sopivan kokoseksi kahdelle. Eikä hintakaan ollut kuin vain pikkasen vajaa 30$.

Käärmeitä

Katsoimme kuinaka käärmeestä valutettiin veret ja sydän pihalle. Sain kunnian syödä käärmeen sykkivän sydämmen mikä oli sekoitettu veri+pontikka shottiin. Shotti itessään maistui aika voimakkaasti pontikalle missä oli pieni raudan sivumaku, ja sydän oli pieni ja liukas niin sitä en juurikaan maistanut. Siinä muita ruokia odotellessa talon isäntä kantoi pöytään erilaisia käärme viinoja. Ja jokainen niistä on kuulemma erittän hyvä terveydelle. Hänkään ei puhunut yhtään englantia, niin siinäkin oli pieni kielimuuri, mutta nyt ollemme kyllä niin terveitä, et ei mitään hätää pitkää aikaan.

Käärmeen verta

Sydän

mmmm...

Käärme viinoja

Pienenstä käärmeestä valmistettiin kevätkääryleitä, lihapullia ja keittoa. Ei maistunut sen kummallisemmalle, muistutti aika pitkälti valkosta kalaa. Oli kyl aika hyvää. Jälkkäris hän tarjosi vielä teet ja piipputupakka. Oli kaikin puolin erittäin onnistunut reissu, eikä hintakaan ollut ihan niin paha mihin olimme varutuneet. Ja varmasti parempi näin illalla, kun paikka ei ole ihan täynnä turisteja. Koska olimme ainota, niin itse isäntä istui iltaa meidän kanssa, näytti paikkoja ja maistatti eri käärme juttuja. Yks parhaimpia kokemuksia kyllä !

Kevätkääryleet ja lihapullat

Keitto

Host

Piipputupakkaa

Käärme

Illalla kävimme vielä kaupungilla ja ensimmäisen kerran tän reissun aikana tuli fiilis et nyt ei ole perjantai. Niinpä palattiin aika nopsaa takas hostellille, ja hyvä niin koska aamulla aikanen herätys ja matka jatkuu Halong Baylle pariks päivää :) Haimme myös katukeittöstä yöpalaa. Vietnamin katukeittiöt koostuu hyvin pitkäli patonkeista ja muista pulla jutuista. Hyviä on, mutta alkaa olemaan patonki kiintö ja aikas täynnä :D

Yöpala

Hanoi on kans jees, mutta kyllä Saigon on edelleen parempi. :) Mutta hyvä et käytiin, ja super juttu et päästiin syömään käärmettä. Paitsi, ollaan nyt niin ylhäällä pohjosessa, että oli jo pakko ottaa tänään pitkähihanen paita laukkuun mukaa :O :D