perjantai 16. toukokuuta 2014

HongKong ja Kiina :)

Hetki on ollu aika hiljaiseloa, niin eipä tännekään ole ollu mitään asiaa. Seuraava päivä meni viä HongKongissa, aluks oli tarkoitus lähtee illalla, mutta ei me sit lähdettykään, kun muuten ei ois kerenny torille :D Ja onneks käytiin, kun sain 20$ vaikka mitä kaikkee kivaa krääsää, mm. kengät :) En vaa enää tiä mihin niitä kenkiä laitan ku kahdet jo roikkuu ulkopuolella.  Ja vuorostaan Villekin tuli kipeeks, niin ihan hyvä et oltii paikalla.

streets of HongKong

.. more

Illalla kävimme myös katsomassa HongKongin päiväittäisen lightshown, Symphony of Lights. Oli kyl upee.  Siinä syttytettiin kaikki valot vartiksi, paljon valoheittimiä, mainostaulut vilkkuu ja valokkaita venejä ajeli. Oli hieno, mutta aika turha homma jokapäiväseks jutuks. Kauhee sähkölaskukin varmaan. Pitäs kyl varmaan pitää vähän useemmin EarthHouereita :D Myös perus, HRC ja ja nii. Ja joka kuppilassa saa pähkinöitä kaljan mukana, ja niiden kuoret vois heitellä lattialle, aika siistii (Y) HongKong on mun uus lemppari.

HRC

symphony of lights

Aamulla lähdimme jatkamaan Kiinaan, Shanghaihin. Jos ois ottanu junan HK niin hinta ois ollut abt 400hk$, mutta kun menee metrolla rajan yli ja ottaa Kiinan puolelta sen niin hinta tippu puolella, ja rajan ylitys oli aina yhtä helppoo. Back to China :))

ei ollut pitkä matka Kiinaan :)

Rajakaupunkin oli Shenzhen, missä piti vaan vaihtaa junaa, mutta tapaamme mukaan ei keretty, niinpä meillä oli vuorokausi aikaa siellä. Enää ei kyl pygee mihkää hostelliin menemään, niinpä vaihdettiin CoushSurhingiin. Koska tuli niin last minute, niin kokopäivä istutiin subissa koneella ja odotettiin vastausta. Siinähän se päivä meni hyvin korttia pelaessa :P Muutenkin, ei kyl yhtään jaksanu rinkalla kiertää kaupunkia. Siihenkin tullut jo jonkun verran lisäpainoo. Onneks onneks, semmonen mahtava ihminen vastas meille. Ja vólaa, taas oli yöpaikka (Y)

hyvä ruoka, parempi mieli

Bea oli aivan super host. Ja yhtäkkiä ilta vierähtikin aamuun, mutta seura oli hyvää (Y) Kerettiin sentään nelisen tuntia nukkuumaan ja aamupalalle. Aamukahvin tilalla koklasimme paikallista teetä maidolla, oli ihan oke, mut ei semmosta mitä meilläpäin juodaan.

tea with milk.

Ennen junaa kävimme vielä Walmartissa ostamassa junaeväät, ja melkein taas kämmäsimme lähdön kanssa. Ihan minuuteista oli kiinni et kerettiin. Mutta kun ei taaskaan voinut etukäteen selvittää ja miten ja missä. No anyway, päästiin junaan ja pitkät 19h edessä istumapaikoissa Shanghaihin. Junassa oltiin aikamoinen nähtävyys. Yleensä varmaan vaan paikalliset matkustaa istumapaikalla, kun ihmisiä oli jonoks asti ottamassa meiden kanssa kuvia :D

paikallinen juna

Paikat oli taas vaihteeks erittäin huonot, ja juna oli täyteen tungettu, mutta sopu tilaa antaa. Kiina ei osata sanaakaan, silti aina se yhteinen kieli  jotenki löytyy ja matka taittu oikein mukavasti. Junassa on myös erilaisia ruoka ja hedelmä kärryjä. Hyviä hedelmiä kokeiltiin, mut ruokapuoli oli nuudeleita ja teetä. Säästettiin muutama sentti siinäkin, kun junasta saa kuumaa vettä. Perille päästiin ja matka oli helpompi kun viimeks, vaikkakin kesti pidempään. Nukutuks ei oikein saanut, mutta niskat sen sija tuli hyvin kipeeks. Ja Ville vieressä istu semmonen Hulkin kokonen ihminen (Y) Hitto mikä yö taas.

Aamulla kävimme kahvilla ja päädyttiin taas ottamaan hostellin kun CS ei ollut mitään tullut ja väsymys alko painaa päälle. Ihan hassua miten ihmismieli muuttuu kun on tosi väsynyt. Ihan kun jossain kuplassa olis, päässä vaan humisee, ja mitään ei kuule :DD En tiedä kävimmekö edes samaa keskustelua, vastailimme vaan toisillemme xD Parin tunnin päikkärit ja kaupungille. Kaupunki on iso. Olimme taas vaihteeks ihan hukassa metrojen kanssa, mut kyl se siitä sit lähti rullaa, kun pari kertaa mentiin väärin. Kävimme kattomassa Bundia, joka sit olikin vaan tylsä jokivarsi, missä oli rakennuksia ja valoja. Täälläpäin kyllä tykätään noista valoista hullusti. Mutta, ei se sen kummosempi, koko Aasia pullollaan noita värikkäitä valoja, niin alkaa olee jo vanha juttu. :D ja sit äkkii taas nukkuu (Y)

katukeittiö toimii aina (Y)(Y)
Paitsi täällä ei yhtään tie saako makeeta vai suolasta :D

Bund, Shanghai

More lights.

Ja hei Otto, näin susta unta tänään. Luettiin yhdessä lehdestä sun horoskooppia, hihi :D